Mistrzowski Teatr Współczesny

Deszcz prestiżowych nagród dla szczecińskiego Teatru Współczesnego. Krytycy teatralni docenili Annę Augustynowicz i wyreżyserowany przez nią „Ślub” Witolda Gombrowicza. Nagrody trafiły także do grającego w nim gościnnie (ale znanego doskonale ze sceny przy Wałach Chrobrego) Grzegorza Falkowskiego. Dostrzeżona też została wybitna kreacja Anny Januszewskiej w spektaklu „Pustostan”. 

Autor

Daniel Źródlewski

galeria

Anna Augustynowicz, jako pierwsza kobieta w ponad czterdziestoletniej tradycji tego wyróżnienia, otrzymała Nagrodę im. Konrada Swinarskiego dla najlepszego reżysera w sezonie 2016/2017. Ten prestiżowy laur przyznaje miesięcznik „Teatr”, a w skład kapituły wchodzą najważniejsi polscy krytycy teatralni, między innymi Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek oraz Jacek Wakar. Docenili szczecińską reżyser za jej inscenizację „Ślubu” Witolda Gombrowicza. Spektakl został przygotowany przez dwie sceny – szczeciński Współczesny i opolski Teatr im. Jana Kochanowskiego. 

W tym samym konkursie Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2016/2017 otrzymał współpracujący ze sceną przy Wałach Chrobrego Grzegorz Falkowski, odtwórca postaci Henryka w „Ślubie”. Uroczysta gala wręczenia nagród odbędzie się 27 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

To jednak nie jedyne wyróżnienia dla Augustynowicz i kreacji Falkowskiego. Oba nazwiska są wielokrotnie wskazywane przez czołowych i liczących się w środowisku znawców teatru w opublikowanych na łamach „Teatru” nominacji w dorocznym plebiscycie „Najlepszy, najlepsza, najlepsi”. Tutaj dostrzeżono także pracę Katarzyny Borkowskiej – scenografii najnowszej propozycji Współczesnego „Bzik. Ostania minuta”. 

Falkowski triumfuje w dwudziestej piątej edycji „Subiektywnego spisu aktorów teatralnych” – prestiżowym rankingu krytyka teatralnego Jacka Sieradzkiego, uznawanego za swoisty teatralny barometr. Sieradzki dostrzegł aktora za rolę w „Ślubie” i tak argumentuje swoje wskazanie: „Widać, jak się rozumieją inscenizatorka z aktorem, jak Gombrowiczowskie wyprowadzanie całego świata z głowy Henryka znajduje wyraz w jego grze, która jest tyleż wchodzeniem w świat sceniczny, ile relacjonowaniem go nam z podnieceniem przechodzącym w konfuzję.”

W rankingu Sieradzkiego znalazło się także miejsce dla Anny Januszewskiej, którą krytyk docenił za wybitną kreację w spektaklu „Pustostan”, w reżyserii Pawła Paszty, na podstawie tekstu Maliny Prześlugi. Jej rolę ocenia w kategorii „mistrzostwo” i pisze: „W jej osobie ogniskuje się cała niespójność przedstawionego świata, która podprogowo ma niepokoić widza. Jej babcia fika piruety niczym akrobatka, ale nie ma w tym nic z wesołego życia staruszki, przeciwnie; brawurowy przejazd wózkiem pod blatem stołu jest figurą upokorzenia, od którego idą ciarki. Fantastyczne wyczucie formy scenicznej, a i forma fizyczna, że klękajcie narody”. 

„Ślub” w reżyserii Anny Augustynowicz z wybitną kreacją Grzegorza Falkowskiego oraz „Pustostan” ze znakomitą rolą Anny Januszewskiej będzie można obejrzeć w Teatrze Współczesnym od 13 do 15 października 2017. 

9( 108)
Październik'17