Lexus nie z tej ziemi

Lexus LC 500 zachwyca komfortem, dopracowanymi detalami, a wygląda jak... milion dolarów. Pod tą fantazyjnie ukształtowaną blachą kryje się też ultranowoczesna technika i sportowy pazur. Prestiż miał przyjemność przetestować to wyjątkowe auto.

Autor

Andrzej Kus

Każdy z nas marzy o pięknym, bezpiecznym i bezawaryjnym samochodzie. Najlepiej, żeby był on połączeniem luksusu oraz bezpieczeństwa. Lexus LC 500 odpowiada tym wymaganiom. 

Lexus LC 500 został zbudowany od podstaw, by zapewnić ostrzejszy i bardziej wyrafinowany napęd reagujący na styl jazdy. Przeniesienie napędu z pierwszej w samochodzie osobowym 10-biegowej (!) skrzyni biegów wykorzystuje układ AI-SHIFT, który dobiera najlepsze przełożenie w oparciu nie tylko o własne preferencje i prędkość samochodu, lecz również zgodnie ze stylem wcześniejszej jazdy. LC 500 napędzany jest silnikiem o pojemności 5 litrów. Jednostka V8 gwarantuje moc 477 KM, co pozwala osiągnąć przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4,7 sekundy. Aby uzyskać efekt akustyczny podkreślający moc i charakter silnika, przedni wlot powietrza Lexusa zaopatrzono w generator dźwięku. Wzmacnia naturalne charakterystyczne brzmienie jednostki V8 i kieruje dźwięk do kabiny, zachowując przyjemny poziom głośności. Przy naciśnięciu pedału gazu efekt wzmacniany jest dodatkowo przez zewnętrzne zawory w głównym tłumiku, które otwierają się i zamykają podczas wprowadzania silnika na wysokie obroty.

Wnętrze niczym luksusowa willa

By w całości poznać doskonałość tego luksusowego Coupe należy usiąść za kierownicą. Tutaj nie ma żadnego przypadku. Wszystkie elementy sterujące i interfejsy we wnętrzu Lexusa LC są umieszczone dokładnie tam, gdzie ich potrzebujemy, aby dodać pewności siebie i ułatwić dynamiczną jazdę. Nisko poprowadzona maska i deska rozdzielcza zapewniają doskonałą widoczność drogi przed pojazdem. 

Do dyspozycji mamy piękne, z aptekarską dokładnością obszyte skórą fotele. Na zamówienie można zażyczyć sobie ich sportową wersję, które obejmują ciało i podtrzymują je na ostrych zakrętach dzięki specjalnym bocznym podparciom. Innowacyjny system „Climate Concierge” automatycznie reguluje temperaturę powietrza, foteli i kierownicy. Z kolei pionierska technologia nanoe uwalnia do kabiny mikroskopijne, ujemnie naładowane cząstki, które oczyszczają powietrze, eliminują nieprzyjemne zapachy z foteli i przyjemnie nawilżają skórę oraz włosy.

W trakcie jazdy kierowca ma możliwość skorzystania z kilku wyświetlaczy. Wraz z centralnymi wskaźnikami zintegrowano kolorowy wyświetlacz informacyjny. Dowiemy się z niego m.in. o ostrzeżeniach i wskazówkach nawigacji. Nie każdy jednak czuje się na tyle pewnie za kierownicą by odrywać wzrok od tego, co dzieje się przed maską samochodu. Tutaj może skorzystać z najnowszego kolorowego projektora HUD. Przerzuca on na przednią szybę wybrane informacje. Takie rozwiązanie do minimum ogranicza konieczność odrywania wzroku od drogi.

Wreszcie przechodzimy do wyświetlacza centralnego o przekątnej 10,3 cala i rozdzielczości HD. Jest ulokowany tak, by korzystanie z niego w żaden sposób nie obciążało kierowcy. Sterować nim można na kilka sposobów: dotykowo, głosowo lub za pomocą touch pada. Tryb podzielonego ekranu umożliwia jednoczesny dostęp do dwóch kategorii informacji i ustawień, np. nawigacji i klimatyzacji.

Choć sam dźwięk silnika LC 500 jest muzyką czasami chcemy posłuchać innych dźwięków. Umożliwi to 13-głośnikowy system audio Mark Levinson. Został dopasowany specjalnie do charakterystyki akustycznej kabiny Lexusa LC. Aby dostarczał wrażeń na miarę kina domowego, wyposażono go w technologię Clari-Fi, która odtwarza dźwiękowe detale utracone podczas kompresji cyfrowej MP3.

Bezpieczny do granic możliwości

Samochód z takimi osiągami i wyposażeniem musi być w pełni bezpieczny. Lexus LC i w tym przypadku oferuje wyposażenie z najwyższej półki. 

Przełomowe rozwiązanie Lexus Safety System + jest standardowym wyposażeniem nowego Lexusa LC. W jego skład wchodzi układ ochrony przedzderzeniowej (PCS) z funkcją ochrony pieszych, system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu (LKA), automatyczne światła drogowe (AHB) poprawiające widoczność w nocy oraz aktywny tempomat (ACC), który dopasowuje prędkość do prędkości pojazdu poprzedzającego.

Niezwykle przydatny jest również system monitorowania martwego pola (BSM) i ostrzegania o pojazdach nadjeżdżających z kierunku poprzecznego (RCTA). Radary zamontowane w tylnym zderzaku wykrywają pojazdy na sąsiednich pasach wjeżdżające w obszar niewidoczny w lusterkach bocznych. Jeśli kierowca sygnalizuje zamiar zmiany pasa, a inny pojazd znajduje się właśnie w martwym polu, w odpowiednim lusterku bocznym generowany jest sygnał ostrzegawczy.

System RCTA, przydatny zwłaszcza na parkingach, wykorzystuje radar systemu monitorowania martwego pola do wykrywania pojazdów nadjeżdżających z kierunku poprzecznego za samochodem. W razie potrzeby włącza sygnał dźwiękowy i wyświetla sygnał wizualny w lusterkach bocznych.

Za kierownicą Lexusa LC 500 bardzo łatwo się zapomnieć. Dlatego też przydatny jest asystent rozpoznawania znaków drogowych (RSA). Za pośrednictwem kamery zamontowanej na przedniej szybie odczytuje znaki drogowe i wyświetla je na uniwersalnym wyświetlaczu informacyjnym.

W nowym Lexusie znajdziemy mnóstwo innych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Jest system ostrzegania o spadku ciśnienia w oponach, który na wyświetlaczu pokazuje nam ostrzeżenia o nieodpowiednim ciśnieniu. Dostępny jest monitor asystenta parkowania czy osiem poduszek powietrznych. Kierowca i pasażer z przodu są chronieni czołowymi poduszkami powietrznymi napełnianymi dwustopniowo, poduszkami powietrznymi chroniącymi kolana oraz bocznymi poduszkami powietrznymi. Kurtynowe poduszki powietrzne pokrywają całą długość bocznych okien po obu stronach kabiny. Wszystkie pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze.

Lexus Szczecin
ul. Mieszka I 25
Szczecin

(91) 433 35 88
lexus@lexusszczecin.pl

8( 107)
Wrzesień'17